مجله تخصصی فرش ماشینی و لوازم خانگی

معرفی فروشگاه های اینترنتی فرش ماشینی و لوازم خانگی

مجله تخصصی فرش ماشینی و لوازم خانگی

معرفی فروشگاه های اینترنتی فرش ماشینی و لوازم خانگی

راهنمای جامع خرید فرش ماشینی مشهد و خرید فرش ماشینی کاشان همچنین معرفی فرش نگین مشهد و فرش زمرد مشهد
در اینجا سعی می کنم انواع لوازم خانگی بررسی کنم و سایت های مفید رو معرفی کنم. راهنمای خرید لوازم خانگی - نظرات درباره لوازم خانگی - معرفی فروشگاه های برتر لوازم خانگی و معرفی معتبرترین فروشگاه های فعال در این حوزه ها

دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

داربست فلزی چیست؟

سه شنبه, ۹ خرداد ۱۴۰۲، ۰۷:۱۰ ب.ظ

تعریف داربست

داربست یک سازه چوبی یا فلزی موقتی است که برای دسترسی به نقاط دشوار به هنگام ساخت یا تعمیر ساختمان‌ها و دیگر سازه‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. داربسـت ها که از میله‌های فلزی و چوبی ساخته می‌شوند گاه به عنوان تکیه‌گاه برای بخشی از دیگر سازه‌ها بکار می روند ساخت داربسـت ها مهارت ویژه‌ای نیاز دارد زیرا در صورت فروریختن یک داربسـت فلزی خطر تلفات جانی بسیار زیاد است. داربست فلزی در شرق استان تهران قالباً بصورت لوله های ۶متری،۳متری و قالب و بست تشکیل می شوند.ولی چون ساختمانها در متراژهای مختلفی ساخته شده اند لوله هایی با متراژهای کوچکتر وبزرگترنیز در نصب داربسـت فلزی کاربرد دارند. یکی از ویژگی های داربسـت خوب داشتن فاصله مناسب بابدنه است که معمولاً ۳۰cmاست .در بعضی مواقع نیز به دستور بنا و یا معمار و مهندسین مربوطه نسبت به نوع انجام کار در روی بدنه فاصله ها کم یا زیاد می شوند.

انواع داربست ساختمانی

انواع داربسـت ساختمانی در جنس و نحوه استفاده تفاوت هایی دارند. بطور مثال جنس آن ها چوب و فلز بوده و در انواع معلق و پایه دار موجود هستند. که می توانید آنها را از طریق افرادی که اجاره و اجرای داربسـت انجام می دهند، برای ساختمان خود تهیه کنید.

داربست فلزی

این مدل از داربسـت ها، از لوله هایی با جنس فولاد که قطر ۴.۸۳ سانتی متری داشته و به لوله های ۵ سانتی متری معروف هستند، ساخته شده اند. مونتاژ وسرهم سازی آنها به وسیله بست انجام می شود. و در اکثر موارد برای ساختمان ها از این مدل داربسـتهای فلزی استفاده می شود.

داربست چوبی

موادی که برای تهیه و ساخت این نوع از داربسـت ها استفاده می شوند، نردبان های مخصوص و چوب های گرد می باشند. این مدل از داربسـت ها معمولا به طور ثابت هستند. در حالت کلی، زمانی که برای برپایی و اجرای داربسـت ، از پل موقت، خرک و تخته استفاده کنیم، می توان گفت که یک داربست چوبی ایجاد نموده ایم.

داربست معلق

گاهی پیش می آید که لازم است کاری در ارتفاع صورت گیرد و برپاسازی داربسـت از سطح زمین امکان نداشته باشد. در این مواقع از داربست معلق که از انواع داربسـت ساختمانی است، استفاده می شود. نحوه کار داربسـت معلق به این صورت است که به دیوار های ساختمان تکیه داده می شود. این نوع از داربسـت ساختمانی به این دلیل که مانند سکو، از سطح ساختمان بیرون زده اند، به سکوی پیش آمده یا داربست معلق معروف هستند.

داربست پایه دار

در زمان های که نیاز باشد به سرعت برپاسازی داربست انجام شود، می توان از داربست پایه دار استفاده کرد. اما در این مدل از داربست ساختمانی، نمی توان بیش از یه ردیف داربست را اجرا نمود. همچنین باید توجه کرد که ارتفاع سکوی کار از سطح زمین یا از طبقه ای که داربست روی آن بنا شده است، بیش از ۴.۵ متر نشود. زیرا ایمنی کار از بین می رود. در داربست های پایه دار باید پایه ها مهار شده و کاملا ثابت شده باشند. همچنین برای بالا و پایین رفتن از این داربسـت ها، از نردبان می توان استفاده کرد.

داربست نما

بیشتر در نمایه ساختمان به صورت طول درارتفاع و عرض یک یا دو بسته میشودعرض یک متر زمانی بسته میشود که نمایه ساختمان بیشتر از۴۰سانت بیرون روی ندارداما هنگامی که نمایه ساختمان بیشتر از ۴۰ یا۵۰سانت بیرون روی داشته بشد باید عرض داربست به صورت دو متری بسته شود.

که پایه هایه داربست که به صورت عمودی گذاشته میشود یک متر از نمایه ساختمان عقب تر گذاشته شود تا مزاحم کار و تو رفتگی در کار نداشته باشیم.
نحوه بستن داربست عرض یک متر به این صورت میباشد که مثلا در یک نمایه ساختمان طول ۶در ارتفاع ۱۸از لوله هایه ۶متری و بست چهار پیچ و قالب و لوله هایه یک متری و پنجاه سانتی جهت مهارکردن داربست استفاده میشود.

قالب داربست چیست ؟

تشکیل شده از یک لوله یک متری داربست و ۲عدد بست چهارپیچ که دو لولع عمودی را به هم وصل میکنه تا معمار یا بنا بتونه تخته بنایی رویه اون بندازه و کار کنه.
هنگام بستن داربست باید زمانی که پایه به صورت عمودی برداشته میشه فاصله پایه تا پایه بعدی کمتر از ۲مترو۸۰سانتیمتر باشد بخاطر ایمنی کار زمانی که تخته انداخته میشه و دو یا سه نفر رویه هر تخته کار میکنن تخته شکم نده و یه موقع دچار شکستگی بشه.

در زمان نصب داربست، دارست قالب دومتری و زمانی که پایه هایه عمودی از ساختمان یک متر فاصله میگیره در ارتفاعات بالا بغیر از اینکه داربست در طبقات مختلف به دیوارهایه پنجره دار حایل یا به قول داربت بندا مهار میشه زمانی که ارتاف بالاتر از ۱۸متر میره معمولا و حتما باید پشت داربست اصلی یه داربست نگهدارنده نصب بشه که زمانی که احیانا کار گران ساختمان به هر نحوی این مهارهارا باز کنند اون داربستی که هم ارتفاع با داربست اصلی پشتش بسته میشه داربست نگهداره و مانع از سقوط داربست بشه که به اون نوع داربست بستن مسگن داربست کفراژ.

 

 اتصال

اتصال وسیله ای در بستن داربست هستش، زمانی که در ارتفاع و یا غیره میخوایم لوله ها رو به وصل کنیم از این وسیله استفاده میکنیم
تسکیل شده از بیست سانت لوله ۶ که لوله هایه ۵داربست داخل اون میره ‌و با دوتا پیچ که در دو سر اون قرار داره سفت میشه که باعث مرتبط شدن لوله ها به هم دیگه میشه

: داربست چهار پایه چرخدار و ثابت

معمولا برایه فضاهایه کوچکتر استفاده میشه
چها پایه ثابت زمانی هستش که کار فرما فقط در یه محل مشخص و ثابت کار داره
چهار پایه چرخدار زمانی بسته میشه که در یه فضایه باز زیر لوله ایه عمودی چرخ نصب میشه و قابلیت جاجایی داره و میتونن با جابجا کردن سرعت انجام کترو بیشتر کنن

منبع : https://darbastdamavand.ir/

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۳/۰۹
بختیار مرادی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی